BJJ

En del vet kanske inte om vad jag pysslar med så det är vel kanske bäst att förklara...ska göra det så gott jag kan!
Först och främst måste jag berätta (och klargöra) att det är BJJ jag pysslar med...inget annat! Såhär står det att läsa om BJJ på Hilti Uppsala´s (klubben min) hemsida:


Brasiliansk Jiu-jitsu ( BJJ ) – En grapplingstil. Är en utveckling av Judo och traditionell Ju-jutsu (härom tvistar de lärde) som initierades av familjen Gracie i Brasilien under 1900-talets första hälft. Fokus lades att med dominanta/defensiva positioner på marken kunna kontrollera och oskadliggöra större motståndare med strypningar och ledlås. Idag är det en av de snabbast växande kampsporterna, och en av de kampsporter i Sverige som drar flest utövare på tävlingar. Fokuseringen på dominanta positioner och lås går igen i dagens regelverk med poänggivning efter position och vinst på avklapp (att ge upp till följd av lås). BJJ tränas och tävlas normalt sett i Gi (judodräkt) på matta. Kampen börjar stående (utan slag och sparkar) och via kast och svep förs den vidare ner på mattan. Det finns tre olika inriktningar på BJJn; "tävlings BJJ" som är det vi ffa fokuserar på, "självförsvars-BJJ" som inkluderar slag, sparkar och tjuvknep och sist "Vale Tudo BJJ" som fokuserar på tävlingar inom Vale Tudo (portugisika för allt går) som är en form av MMA - se MMA.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0