"Bantning" vs "Gå ner i vikt"



De flesta som jag känner till (som vill gå ner i vikt) tror inte att man får unna sig någe gått. Varför skulle man inte få göra det? Det är här många lurar sig själva tror jag! Jag vill gå ner i vikt men jag tror inte på bantning!
Skillnaden (enligt mig) mellan att banta och att gå ner i vikt är ju att när man bantar följer man en diet/metod i en period för att sedan gå tillbaka till en någorlunda lika kost manhade innan. MEN vad händer då? Jo självklart går man upp sina kilon igen...troligtvis några till också!!

Har alltför många polare som tror att "pulverdiet" är ett bra sätt att "gå ner i vikt på"...Ja, efter ett par veckor har de gått ner jättemånga kilon och känner sig jättestolta! När man ser personen efter ett par veckor igen så har den ju gått upp alla kilon igen!! Fundera på att tänka om kanske??

Genom att tillåta sig själv att äta precis vad som helst är vell det optimala närman vill gå ner i vikt...ellerhur? När man sätter en press på sig att man får inte äta det och man får inte äta si eller så. Vad händer då med hjärnan och kroppen om man nu råkar ta den där förbjudna godisbiten eller det goda glaset med läsk? Jo, man får TOKÅNGEST och tror att man kan bättra sig til nästa gång.

Börja motionera istället för att ställa en massa krav på dig själv som du inte kan uppfylla. Man behöver inte gå på gym eller ut och springa för att det ska räknas som motion. Börja med en liten promenad varje dag (eller till och med varannan i början om det känns för jobbigt). Efter en månad kan man öka tiden och tillåter vädret så kan man ju göra åtminstone en lite längre promenad i veckan. Sätt mål för just dig som DU tror är realistiska för dig och DIN kropp.

Som ni vi det här laget kanske har förstått så vill ju jag gå ner i vikt på ett för mig bra sätt. Jag vill att det ska vara utmanande men samtidigt vill man ju se resultat snabbt! Har hört att det är farligt för ens kropp om man går ner i vikt för snabbt så att istället för att sikta på beach 2009 så siktar jag på beach 2010!

Skämtåsido, jag har satt upp ett mål som jag tror att jag kan ner till, är det inte så...så har ju inte jorden gått under för det...bara att ta nya tag och fortsätta att kämpa!

Målet är att gå ner 7,8kg till min födelsedag som är den 23:e juli.
Just exakt nu så är det 21veckor och om man slår ut 7,8kg på så många veckor så resulterar det i att mitt mål är att gå ner minst 0,4kg i veckan.
Tror ni att jag grejjar det??

Kommentarer
Postat av: Jonas

Klart som attans att du klarar det.

0.4 är ingenting. Typ 1-2 promenader á 30 minuter om dagen så tror jag att det kommer fungera kanon...



Visst är det en enorm skillnad mellan att banta och att gå ner i vikt. Jag använder aldrig ordet banta dels för att det har en negativ klang men framförallt så handlar det för mig om en bestående förändring inte något kortsiktigt...



Kram

2009-02-27 @ 06:17:18
URL: http://blogg.aftonbladet.se/29424

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0